Επαναληπτική δραστηριότητα στη ραψωδία ε 1-165 (σελ. 51-55)
Επαναληπτική δραστηριότητα στη ραψωδία ε 1-165 (σελ. 51-55)
Κουίζ
Στη ραψωδία ε πραγματοποιείται το πρώτο μέρος του διπλού σχεδίου της Αθηνάς που είδαμε στην πρώτη ραψωδία (α 94-108). Τι αφορά το πρώτο μέρος του σχδίου αυτού;
Την αποστολή του Ερμή στην Ωγυγία.
Την επίσκεψη της Αθηνάς στην Ιθάκη.
Ποιος παίρνει πρώτος τον λόγο στο δεύτερο συμβούλιο των θεών στον Όλυμπο;
Ο Ερμής
Η Αθηνά
Ο Δίας
Από τα στοιχεία που ακολουθούν να επιλέξετε αυτά που είναι τυπικά. Υπενθυμίζεται ότι τα στοιχεία αυτά μπορούν να είναι συνδυασμοί επιθέτων και ουσιαστικών, άλλες φράσεις ή και στίχοι ολόκληροι.
Tώρα και τον μονάκριβό του γιο γυρεύουν να σκοτώσουν,/όταν γυρίσει σπίτι του – πήγε ν' ακούσει νέα του πατέρα του: η Αθηνά, για να πετύχει τον στόχο της παρουσιάζει στον Δία τον κίνδυνο που αντιμετωπίζει ο Τηλέμαχος κατά την επιστροφή του. Ποιος ήταν αυτός που πρότεινε το συγκεκριμένο σχέδιο;
Ο Δίας
Οι δώδεκα θεοί
Η Αθηνά
«Kόρη, τι λόγος βγήκε από το στόμα σου ανεμπόδιστος! / Eσύ δεν ήσουν που αποφάσισες εκείνη τη βουλή, / πίσω ο Oδυσσέας γυρίζοντας να πάρει εκδίκηση απ' τους μνηστήρες; Για το θέμα της εκδίκησης η Αθηνά έχει μιλήσει:
Μόνο στον Δία.
Μόνο στον Τηλέμαχο.
Και στον Δία και στον Τηλέμαχο.
O Δίας μιλάει για το θέμα της τιμωρίας των μνηστήρων σαν να το άκουσε και αυτός, γιατί τα πρόσωπα του έπους επιτρέπεται να γνωρίζουν ό,τι γνωρίζει ο ακροατής. Πώς ονομάζεται το σχήμα αυτό;
Τι αποτελούν οι στίχοι ε 36-49
Πάνω σε μια ξυλόδετη σχεδία, είκοσι μέρες και φριχτά βασανισμένος (ε 38): Ποιος θεός θα ικανοποιηθεί από αυτή την απόφαση;
Τι από τα παρακάτω ταιριάζει στον Ερμή; Να επιλέξετε περισσότερεςαπό μία απαντήσεις
Τι σχήμα λόγου έχουμε στη φράση αυτή: το κύμα ακροπατώντας σαν τον γλάρο.
Μεταφορά
Παρομοίωση
Προσωποποίηση
Σε ποιες από τις παρακάτω περιπτώσεις έχουμε ανθρωπομορφισμό;
Γιατί ο ποιητής επιμένει στην περιγραφή της ομορφιάς της Ωγυγίας;
Για να εντυπωσιαστεί ο Ερμής.
Για να δείξει πόσο ικανή ήταν η Καλυψώ στη φροντίδα του χώρου.
Για να προβάλει την αντίθεση με τη διάθεση του Οδυσσέα, τον οποίο η ομορφιά αυτή αφήνει αδιάφορο.
Μόνο τον μεγαλόψυχο Οδυσσέα δεν βρήκε στη σπηλιά· / όπως και πριν, έτσι και τώρα, στην ακτή καθόταν κι έκλαιγε, / τα σωθικά του τρώγοντας με δάκρυα, στεναγμούς και λύπες, / κοιτάζοντας με μάτια βουρκωμένα απέραντο το πέλαγος. Γιατί ο Οδυσσέας έχει το βλέμμα του στραμμένο προς το πέλαγος;
Για να μην τον δει η Καλυψώ να κλαίει. Τον έχει φροντίσει ιδιαίτερα και δε θέλει να τη στενοχωρήσει.
Γιατί του αρέσει να περνάει τον χρόνο του στην ακροαθαλασσιά. Η ζωή σε ένα μικρό νησί από ένα σημείο και μετά είναι βαρετή.
Γιατί αυτά που τόσο επιθυμεί βρίσκονται πέρα από το πέλαγος. Κάθεται στο όριο του μη ανθρώπινου (Ωγυγία) με τον ανθρώπινο κόσμο. (Πέλαγος: πίσω από αυτό υπάρχουν άνθρωποι)
Ο πρώτος λόγος του Ερμή εκτείνεται σε είκοσι στίχους (109-129). Ποιοι στίχοι ενδιαφέρουν πραγματικά την Καλυψώ;
109-115
116-124
125-129
Γιατί ο Ερμής τονίζει ότι δεν ήταν δική του επιλογή να επισκεφθεί την Καλυψώ;
Για να μην προκελέσει την οργή του Δία παρουσιάζοντας την εντολή του σαν δική του απόφαση.
Γιατί νιώθει αμηχανία, καθώς πρόκειται να της ανακοινώσει κάτι πολύ δυσάρεστο.
Για να εκφράσει τη δυσαρέσκειά του από την απουσία τιμητικών εκδηλώσεων κατά την άφιξή του.
Πού αποδίδει την θεϊκή εντολή για τον νόστο του Οδυσσέα η Καλυψώ;
Στο ενδιαφέρον των θεών και ιδίως του Δία για την τύχη του.
Στη ζήλεια και τον φθόνο των θεών για τις θεές που αγάπησαν θνητούς.
Σε επιταγή της Μοίρας.
Από τους στίχους που ακολουθούν να επιλέξετε αυτούς που δείχνουν ότι η Καλυψώ πράγματι άγαπησε και αγαπά τον Οδυσσέα.